tisdag 26 november 2013

skrivkramp

Att skriva rapport. Att skriva någonting överhuvudtaget som är längre och mer seriöst än ett blogginlägg? Hur var det nu man gjorde?

Kom till jobbet med en hel hög energi igår morse. Eller, så var det tänkt i alla fall.

Men så återkommer den där välbekanta känslan. Skrivkrampen. Vad är det som är så jobbigt egentligen? Jag har redan gjort den mesta researchen och har ett helt lass med artiklar som ligger på mitt skrivbord och bara väntar på att jag ska sammanfatta dem.

Okej.

Dags att ta tag i det hela!

  • Börjar med att sortera artiklarna i högar. Man måste ju organisera sina källor, annars blir det ju ärligt talat bara kaosrapport. Det säger ju sig självt.
  • Skriver lite post-it-lappar i ett försök att kategorisera artikelhögarna. Får ibland skriva om post-it-lapps-rubrikerna för att det blir lite fult och så vill man ju inte ha det.
  • Stryker över alla publiceringsdatum med rosa överstrykningspenna för att jag snabbt ska kunna hitta...ja, när artiklarna är skrivna helt enkel.
  • Öppnar ett nytt Word-dokument. Skriver "Kanadas klimatpolitik", för det är det rapporten ska handla om.
  • "klimatpolitik" får såndär röd understrykning av Word. Jag sitter och tittar på ordet i runt fem minuter, men kommer sen fram till att det ändå är rättstavat. Bäst att vara noggrann!
  • Läser igenom tre artiklar som jag inte har läst än (eller som det i alla fall inte finns några gula överstrykningspenneöverstrykningar i, för det vet ju alla att bara för att ingenting är överstruket i texten, eller att man inte känner igen ett enda ord betyder inte det att man trots allt har läst den tidigare).
  • Går online och letar upp en rapport som en av artiklarna hänvisar till. Upptäcker sedan plötsligt att jag sitter och kollar de senaste nyheterna på Aftonbladet? Fokus!
  • Sparar Word-dokumentet som "Kanadas klimatpolitik". Logiskt!
  • Ändrar typsnitt från det där nya (eller nytt och nytt...tiden går fort när man har roligt!) standardtypsnittet Calibri till lite mer seriösa Times New Roman.
  • Ändrar från storlek 11 till 12, eftersom det faktiskt är det som egentligen är standard. Bättre för ögonen!
  • Ändrar vid närmare eftertanke storleken till 14. Det är ju ändå en rubrik.
  • Nu kan man börja skriva! Eftersom ämnet dock tangerar (ja, tangerar! Eller kanske till och med mer än så? Hur som helst, fancy ord!) mitt exjobbsämne kommer jag dock på att ska jag ha några böcker om kanadensisk klimatpolitik och -reglering är det nog bäst att jag köper dem här. Måste följaktligen göra lite research på amazon.ca och University of Ottawa Bookstores hemsida i kombination med lite random googlande.
  • Klockan är redan 16? Bäst att skynda på om man ska få något gjort sista timmen!
  • Klockan 16:56:
"Du har ju inte ens tagit bort den där röda understrykningen!"
- praktikantkompis S uppmuntrar

"Det är inte för att det är svårt som det inte blir gjort, det är för att det inte blir gjort som det blir svårt", som min pappa alltid säger.

Bättre lycka idag!

1 kommentar:

  1. Ha ha - ja han är klok din far! Det är så sant som det är sagt! Sen finns det ett alternativ till att vara ofokuserad och det är mångfokuserad, har jag lärt mig (så sent som på Hawaii faktiskt)! Känns mycket trevligare att tänka i såna banor! ;-)

    SvaraRadera